Een jonge vrouw die als huishoudhulp bij een ouder echtpaar werkt, ontdekt dat de vrouw een misdaadverhaal schrijft waarin eerdere huishoudhulpen zijn vermoord.
Louise
Anne-Laure Van Neer
Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag, © 2019
262 p.
9789460018169 (paperback)

Anne-Laure is hoogzwanger wanneer ze haar man en beste vriendin in bed betrapt. Ze vlucht het huis uit, heeft werk noch inkomen, maar weinig spaargeld en gaat in op een advertentie die een goedkoop appartement aanbiedt in ruil voor wat huishoudhulp. Ze belandt bij een ouder echtpaar, de lieve Louise en haar dementerende man. Alles verloopt naar wens tot zij een manuscript van Louise in een lade vindt waarin die haar eigen misdaadverhaal neerpent. Het verhaal over de toevallige moorden op Anne-Laures voorgangers als huurders lijkt heel erg op de waarheid. Haar vermoedens worden nog versterkt wanneer ze in één kamer niet binnen mag en daar gesprekken hoort. In dit derde misdaadverhaal van de Vlaamse auteur (1975) zorgen de vlotte vertelstijl en de gevatte dialogen voor een aangename leeservaring maar jammer genoeg met een te licht stijgende spanningscurve. De gimmick dat de ik-vertelster in haar hoofd soms de stem hoort van haar alter-ego Agatha die haar bizarre en absurde oplossingen …Lees verder

Over Anne-Laure Van Neer

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Anne-Laure Van Neer

Anne-Laure Van Neer (Antwerpen, 14 juni 1975) is een Belgisch schrijfster.

Anne-Laure Van Neer werkte in de toeristische sector als animatrice, reisorganisator en reisagente. Rond 2010 gaf ze haar job op om zich voltijds aan het schrijven te wijden. In 2015 debuteerde Van Neer met Justine, een fictieve misdaadroman over een oude dame die weigert om naar het rusthuis te gaan. Het boek verscheen bij Kramat en combineert misdaad met humor. Tijdens de Antwerpse boekenbeurs van 2015 werd Justine genomineerd voor de Hercule Poirotprijs, de jaarlijkse literatuurprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman.

In 2017 verscheen haar tweede boek, Maurice, een misdaadverhaal over een seriemoordenaar die aan zijn moeder heeft beloofd om ermee op te houden. Maurice werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs van 2017.

Van Neer woont samen met haar echtgenoot en twee kinderen in Mortsel.