Wielrennen
De renner
Tim Krabbé
Amsterdam: Prometheus, 2019
157 p.
9789044640847 (paperback)

Prometheus heeft het goede idee gehad om de belangrijkste werken van Tim Krabbé terug uit te geven, en de lezers de gelegenheid te geven om kennis te maken met de kunstige schrijfstijl van deze auteur, of zich verder te verdiepen in deze werken. Op een democratische wijze toegang krijgen tot smaakvolle boeken, die werkelijk een diversiteit weet te brengen van stijlen. Het gaat om 'Het gouden ei', 'De paardentekenaar', 'De vertraging', 'De renner' en 'Grot'... Vijf werken die elk een deelaspect van het complex en rijk oeuvre weet weer te geven. Elk van deze boeken zijn een knappe kennismaking voor diegenen die, net zoals ikzelf, eigenlijk niet vertrouwd waren met de werken van deze auteur. Echte aanraders, want het zijn stuk voor stuk boeken die op een vermakelijke en vlotte manier een stukje literatuur weten te brengen, en die zeer zeker meesterwerkjes zijn. Eigenlijk zonde te merken dat we deze auteur miskenden. Met dit boek zitten we eigenlijk in het meer journalistieke onder de vor…Lees verder
Zomer 1978 publiceerde de schrijver zijn verslag van een als deelnemer meegereden bergwielerwedstrijd in Zuid-Frankrijk. Het werd een, inmiddels algemeen erkend, klein meesterwerkje, zeker binnen de Nederlandse sportliteratuur. Zijn minutieuze beschrijving van 137 kilometer pijn lijden op de fiets in de bergen wordt afgewisseld met flashbacks naar vroegere sportgebeurtenissen en dromerige bespiegelingen over individuele sportprestaties. Krabbé slaagt glansrijk in het schetsen van de sportman die tot op de bodem van zijn psychische en fysieke mogelijkheden gaat, om door dat gevecht met zichzelf en de anderen, de hoogste toppen van sportgeluk te bereiken.

Over Tim Krabbé

CC BY-SA 3.0 nl - Foto van/door Nijs, Jac. de / Anefo

Hans Maarten Timotheus (Tim) Krabbé (Amsterdam, 13 april 1943) is een Nederlands schrijver en schaker. Naast romans schreef hij verschillende boeken over zijn twee grootste passies: schaken en wielrennen.

Familieleden en opleiding

Krabbé stamt uit een creatieve familie. Zijn grootvader Hendrik Maarten Krabbé en vader Maarten Krabbé waren bekende kunstschilders; zijn moeder, Margreet Reiss (1914-2002), was filmvertaalster en schrijfster; zijn broer Jeroen Krabbé is acteur, regisseur en kunstschilder en zijn halfbroer Mirko Krabbé is multimediakunstenaar en ontwerper.

Hij voltooide in 1960 de HBS-B aan het Spinoza Lyceum in Amsterdam en studeerde enige tijd psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Krabbé is getrouwd geweest met Liz Snoijink, met wie hij een zoon heeft. Naast schrijven en schaken heeft hij wat geacteerd (onder andere in het satirische VARA-…Lees verder op Wikipedia